Diaľničný úsek D1: Mengusovce-Jánovce




diaľnica D1: Mengusovce-Jánovce
Časť diaľničného úseku D1: Mengusovce-Jánovce. Začína diaľničným tunelom Bôrik pri Mengusovciach a končí križovatkou MATEJOVCE – samozrejme v Matejovciach…

Tiež Vás trápi otázka kadiaľ a ako bude vlastne vedený diaľničný úsek D1: Mengusovce-Jánovce (ďalej len D1) pod Vysokými Tatrami? Nuž niekoľko informácií som teda zohnal. Skoro obdeň chodievam cestami z Tatier do Popradu a tak sledujem čo kde pribudlo a čo sa ako zmenilo. A mení sa to veru poriadne rýchlo – na prvý pohľad úplne nelogicky… Dalo by sa o tom napísať niekoľko článkov – čo sa mi ale nechce a tak vám radšej ukážem zopár obrázkov z toho, čo sa tu za nasledovné 2-3 roky vybuduje.

Hlavný diaľničný úsek D1 pod Tatrami, nesie názov podľa obcí kde začína a končí – teda Mengusovce – Jánovce. Jeho dĺžka je 14,230 km a je rozdelený na dva úseky. Nás bude zaujímať hlavne ten prvý úsek v dĺžke 8 km Mengusovce – Matejovce, do ktorého sa mi podarilo nahliadnuť. Druhú časť som zatiaľ nevidel. Pravdu povediac ani mi ku šťastiu nechýba, nakoľko cesty ďalej na východ od Tatier ma až tak moc nezaujímajú. Dôvod je jednoduchý – väčšina investorov prichádza z opačnej strany. Ale naspäť k téme. V úseku Mengusovce – Matejovce sa nachádza jeden tunel (Bôrik), štyri mimoúrovňové križovatky (MENGUSOVCE, POPRAD, TATRY, MATEJOVCE), jedno odpočívadlo vľavo aj vpravo (Batizovce), niekoľko mostov a premostení vedľajších i hlavných ciest II. a III. triedy a tiež TEŽ-ky.

Mňa samozrejme najviac zaujíma križovatka TATRY. Nielen preto, že som tu „TATRY“ ;-), ale preto, lebo sa jedná o jednu z najzaujímavejších častí tohto úseku. Totiž okrem toho, že sa diaľnica v tomto mieste križuje s hlavným ťahom na Tatry (cesta II. triedy č.534) spolu s električkovou traťou č.183 (TEŽ), je celá táto mimoúrovňová križovatka v náletovom kuželi medzinárodného letiska Poprad-Tatry. Celkom slušný frmol – čo poviete? Inžinieri ale dúfam vyriešili všetko a tak sa na stavbe maká piatok-sviatok. Z toho dôvodu platí na cestách do Tatier v úsekoch stavby rýchlostné obmedzenie čo polícia veľmi často kontroluje (!). Postupne tu vznikne séria premostení, kvôli ktorým boli vybudované zdanlivo nelogické, nové trasy ciest a železnice TEŽ (tzv. preložky). Po vybudovaní premostenia ponad D1 sa tieto „nové trasy“ zrušia a všetky cesty sa vrátia do pôvodného tvaru. D1 na križovatke TATRY povedie premostením ponad štátnu cestu II. triedy č.534 Poprad – Starý Smokovec a hneď za ňou (východným smerom) sa bude zarezávať do zeme, aby podišla železnicu TEŽ a cestu III. triedy 5343 Veľký Slavkov – Poprad-Veľká. Zaujíma ma ako bude v týchto úsekoch riešená ochrana D1 pred snehovými závejmi, nakoľko práve tu vďaka profilu cesty vznikali v minulosti niekoľko metrové (!) záveje.

diaľnica D1: Mengusovce-Jánovce - križovatka TATRY
Križovatka TATRY. Kliknutím získate väčší obrázok…

Veľmi atraktívnou bude (predpokladám) aj križovatka POPRAD v úrovni budov medzinárodného letiska Poprad-Tatry. Tu bude riešené premostenie ponad železničnú trať 180 Žilina-Košice. Rovnako zaujímavý by mohol byť výjazd z tunela Bôrik s panorámou Vysokých Tatier. Verím, že neďaleké odpočívadlo nebude nikdy zívať prázdnotou – pravdaže za predpokladu, že architekt rozumne využije jeho polohu v prospech celého okolia.

diaľnica D1: Mengusovce-Jánovce - križovatka POPRAD
Križovatka POPRAD. Kliknutím získate väčší obrázok…

Pre viac informácií navštívte Národnú diaľničnú spoločnosť tu.

No a to je asi všetko, čo som zatiaľ ochotný zverejniť… Na záver som si pre Vás pripravil malú anketu o tom čo si myslíte o tomto diele.

{democracy:4}

PRIDANÉ: 2006-10-25T17:08:48+00:00
http://www.dialnice.info
http://www.highways.sk/


Views Counter v.0.10 čítané 58013 -krát od 8898 čitateľov

Príbuzné články

komentáre 3

  • Dlzka useku D1 mengusovce – Janovce je 25,85 km. Usek je rozdeleny na 3 poduseky: Mengusovce – Poprad (km 0,00 – km 8,00), Poprad – Matejovce (km 8,00 – km 14,23), Matejovce – Janovce (km 14,23 – km 25,85).

  • Myslím že mohla byť stavba lacnejšia a rýchlejšie zrealizovaná keby sa nestavalo toľko podľa mňa nezmyselných mostov a tunelov netreba ohurovať architektúrou ciest ale zvýšiť bezpečnosť a zmeniť úbohý stav cestnej premávky cez centrum Popradu!

  • a ktore su to tie „nezmyslene mosty a tunely“? nemohli ste tej NDS poradit skor… ;-)

Pridaj komentár

Vaša E-adresa nebude zverejnená.Vyžadované polia sú označené *