Zmiznuté stavby: Chata Kamzík




V tomto prís­pevku sme tro­chu expe­ri­men­to­vali… Ja a môj nový inter­ne­tový známy — pán Ing. Oto Jal­čo­vik. Práve jeho nad­šené roz­prá­va­nie o ďal­šej zmiz­nu­tej stavbe vo Vyso­kých Tat­rách Vás pozý­vam čítať…

Chata Kamzik 1901
Chata Kam­zík, krátko po svo­jom vzniku, nie­kedy po roku 1884.

Ako si pamätám na Chatu Kamzík.

Som roč­ník 1959. Naro­dil som sa a vyras­tal na rovine, v Tre­bi­šove. Hory ma fas­ci­no­vali ani neviem čím, asi tá zmena pro­stre­dia. Pra­vi­delne na chatu sme cho­die­vali celá rodina počas celých 60-tych rokov. Preto sú moje spo­mienky len útrž­ko­vité, ale pre mňa o to viac emo­tívne. Tú chatu a pro­stre­die ako aj ľudí v nej som mal nesmierne rád. A na výlety som bol ako stvo­rený. To mi aspoň hovorí moja mama aj otec. Len čo som vyrás­tol z plie­nok, sta­čilo že otec zaštrn­gal kľúčmi od auta, a ja som okam­žite vyštar­to­val do det­skej izby kde bol pod poste­ľou môj noč­ník. A takto pri­pra­vený, čiže ja aj s noč­ní­kom som už stál pod dve­rami, zatiaľ čo sa rodina balila. Toto mi svä­tos­väte tvr­dia rodi­čia a aj známi, ktorí tam s nami cho­dili. Dokonca keď sa vyra­zilo už peši od Hre­bienka na cestu k chate, ja som bol pre­d­voj, samoz­rejme s noč­ní­kom. Vraj si ma aj nie­ktorí ľudia fotili. Malý blon­ďavý kuče­ravý s noč­ní­kom na ceste medzi Hre­bien­kom a Kam­zí­kom. Má nie­kto takú fotku?.….Kúpim!

Chata Kamzik 1901
Chata Kam­zík v čase svojho vzniku. Pohľad z juž­nej strany. Vľavo je vidieť kúsok Rai­ne­rovj chaty.

Prvý kon­takt s cha­tou na chod­níku si pamä­tám v mieste, kde chod­ník po posled­nej mier­nej ľavej zákrute vchá­dza do lesa. Kúsok rovinka a náhle som zací­til tú cha­rak­te­ris­tickú vôňu z komína. Vôňu spá­le­ného koksu. Toto si fakt dodnes pamä­tám. Keď sme spolu s man­žel­kou v tých mies­tach, stále jej to pri­po­mí­nam (už ju to omr­zelo).
Potom ešte kúsok do lesa, odbočka v vpravo dole a už sa ryso­vali kon­túry chaty. Zo súčas­ného rumo­viska, torza, ktoré zostalo, sú roz­poz­na­teľné schody, kto­rými sa vstu­po­valo do chaty. Nasle­do­vala malá pre­sk­lená veranda, v kto­rej bola krásna veľká mapa Tatier. Tá ma stále upú­tala. Mys­lím že podobná je v súčas­nosti v Smo­kov­skom Grande vedľa recep­cie. Za veran­dou nasle­do­vala vstupná chodba, ktorá oproti kon­čila scho­dis­kom na poscho­die. Celá nad­stavba bola dre­vená. A cha­rak­te­ris­tická bola pre mňa znova tá vôňa chaty. Neviem opí­sať vôňu, ale pamä­tám si na ňu. Vpravo od verandy bol výčap s bufe­tom. V lete boli sto­ličky aj vonku na malej teraske. Za bufe­tom bola kuchyňa. Medzi tým bola malá recep­cia, t.j. len niečo na odkla­da­nie kľú­čov od izieb.
Po ľavej strane verandy začí­nala reštau­rá­cia, noc­ľa­há­reň a potom nasle­do­val byt cha­tára. A tu je tiež o čom hovo­riť. Kto ste poznali Pištu Iľka, cha­tára, viete o čom hovo­rím. Spolu s jeho man­žel­kou, Tetou Žel­kou, dcé­rou Žel­kou, synmi Pet­rom a Igo­rom, to boli naši pria­te­lia. Hlavne Peter a Igor, to boli šidlá, s kto­rými pre mňa začali zlaté časy.
Poscho­die si už pamä­tám matne, bývali sme hlavne u Pištu. Keď spo­mí­nam na ľudí v chate, vynára sa mi ešte meno (Michal?) Legutky.
Chata mala ide­álnu polohu. Stre­tali sa tu turis­tické chod­níky zo šty­roch strán. Vtedy, v období odbo­rár­skej, t.j. maso­vej rekre­ácie tu bolo ľudí ako maku. Ale naj­viac som sa tešil na večer. Na to isté sa teším stále, keď tam zaví­tam. Hukot Stu­de­ného potoka. Z poscho­dia, z okien izieb, bolo vidieť medzi vrchol­kami smre­kov časť Obrov­ského vodo­pádu. Keby ste ho chceli vidieť teraz, musíte zájsť cel­kom do ľavého zadného kúta rumo­viska. Je tam medzi lopu­ším zabud­nutá lavička. Postavte sa na ňu, a ešte kúsok vodo­pádu, jeho vrchol, uvi­díte. Raz darmo, aj les ras­tie.
Na chatu sa cho­dilo aj v zime. Na lyžiar­ske kurzy. Bra­tia boli na stred­nej škole, otec lekár ako dozor, tak sme tam boli celá rodina. Neza­bud­nu­teľný záži­tok mi ostal, a to si pamä­tám, keď sa na chate sle­do­val hoke­jový zápas ČSSR-ZSSR. Bolo to tuším ZOH v Gre­nobli 1968. Nan­dali im to vtedy tuším 2:0. Že chata ostala celá? Neviem či potom neboli nutné nejaké opravy.
A pre mňa „infan­ti­busa“ z dol­nia­kov, ktorý neve­del lyžo­vať, ostali len sane. Ale keďže boli len jedny, Peter kdesi vyhra­bal vedro, a sán­ko­val na ňom. A Igor, keď už nena­šiel nič vhodné, vbe­hol do chaty, zobral čaš­ní­kovi hli­ní­kovú tácku, a sán­ko­val sa na nej. Cez celú lúku pred cha­tou, potom do lesa po žltej až k vodo­pá­dom. Pre­žili sme. Keby to dnes uro­bil môj syn? Strašná predstava.

Chata Kamzik 1918
Chata krátko pred rokom 1918. Už s pri­sta­va­nou veran­dou na nových kamen­ných zákla­doch. Tieto základy zostali dodnes.

Keď sa teraz po toľ­kých rokoch vra­ciam na tieto známe a mne srdcu blízke miesta, je mi vše­li­jako. Vkro­čím až na rumo­visko a vyro­ním slzu. Ale lúka, teraz Poľana, znova ožila. Vďaka Pet­rovi Petra­sovi. Pozdravte ho pro­sím, keď s ním budete. Keď som tam, stále ho nav­ští­vim. Vzácny člo­vek. Pre­ho­díme pár slov, dám si jeho fan­tas­tický čaj, a horec, a potom zídem k potoku. Tam si sad­nem na kameň a sedím. A neroz­prá­vam. Len poze­rám na vodu, do lesa, počú­vam ten známy hukot, šum lesa, spev vtá­kov, a je mi úplne fan­tas­ticky. Man­želku to pri­vá­dza do neprí­čet­ných sta­vov. A ja som v sied­mom nebi. Doká­zal by som takto rela­xo­vať celý deň, a potom ďalší, a ďalší,… Nič ma tak nepo­staví na nohy a nevráti vnú­tornú rov­no­váhu ako pobyt na týchto mies­tach.
A ešte jedna spo­mienka ma viaže k tejto chate. Možno je to osud a možno sym­bol. Keď som už bol vyso­koš­ko­lák, a strašne sa mi cnelo za Tat­rami, zašiel som jeden pre­dĺžený víkend do Smo­kovca. Bolo to tuším v 83-ťom. Spal som u Iľkov­cov v Pod­lese. Ráno som vyra­zil, túlal sa po mne zná­mych doli­nách a večer sa vra­cal pre­spať. Samoz­rejme som zašiel na chatu. Vtedy už nebola. Na slastné oči som videl už len pová­ľané dre­vené poscho­die. Foťák som nane­šťas­tie nemal (alebo našťas­tie?). Po tom pohľade som sa potre­bo­val opiť. Zašiel som preto na Bilíčku, k Paľovi Miche­lovi. A tam som nara­zil na chla­pov z Len­daku, ktorí Chatu búrali. Spali na Bilíčke a cez deň rúcali Kam­zík. Tak som s nimi aspoň bol prí­tomný na kare za Chatu Kam­zík. A kto ste nie­kedy pili s chlapmi z Len­daku, iste viete, že kar bol fakt ako za 96-ročnou sta­re­nou. Oni chu­dáci ani poriadne neve­deli, čo búrajú.

Už som v život­nej etape, ktorá sa nazýva „cesta z kopca“. Občas mám blbú náladu, a vtedy pre­mýš­ľam, že čo som v živote uro­bil už posledný krát. A ja viem, že posledný krát na Chate Kam­zík som už bol. Pre­tože Kam­zík už nie je. Ale tieto krásne hory tu sú, a budú naveky. A pre ne sa oplatí žiť a sem sa vra­cať. A ja viem, že v týchto horách som nebol posledný krát.
Ďaku­jem všet­kým, ktorí to dočí­tali až sem.
(Ing. Oto Jalčovik)

Chata Kamzik 1920
Chata v čase správy Klubu čes­ko­slo­ven­ských turistov.

Na záver len dopl­ním nie­koľko rele­vant­ných odka­zov:
Chata kam­zík z knihy Od A po Z o náz­vos­loví Vyso­kých Tatier (57 x)

Views Counter v.0.10 čítané 14287 –krát od 4321 čitateľov

Komentáre 18

  • Starotatranec píše:

    Spo­mienka ostala…
    Ja som bol na Kam­zíku prvý­krát v roku 1959 ako sedem­ročný a potom každý rok, pokiaľ tam ešte stál. Neza­bud­nem ako tam bolo vždy rušno.Doplním autora spo­mienky: ja si pamä­tám, že chata bola záso­bo­vaná terén­nym “gázi­kom”, jed­ným z tých, ktoré početne bráz­dili naše cesty. Dostal sa tam po teraj­šej (čer­ve­nej) turis­tic­kej ceste z Hre­bienka, ktorá bola done­dávna uzat­vo­rená A nako­niec niečo, v čom nemám cel­kom istotu: Mys­lím si, že na chate Kam­zík sa nakrú­cali nie­ktoré scény z čes­kého čier­no­bie­leho filmu (Dovo­lená s andělem).Ak sa mýlim, tak ma opravte.

  • Starotatranec píše:

    A ešte jeden návrh: Skúsme si niečo pove­dať napr. o hos­tinci, ktorý stál v Smo­kovci poniže Gran­do­vej Taverny.Teraz tam stojí novi­nová búdka. Kam sa vlastne podel? Vlastne… to už bolo dávno.

  • som za — foto­gra­fie mám, ale infor­má­cií pome­nej…
    ak máte dosta­tok infor­má­cií tak smelo do toho…

    film “Dovo­lená s Andělem” (1952) sa točil v Jizer­ských horách, prav­de­po­dobne ste chceli napi­sat “Anděl na horách” (1955). Dej tohoto filmu sa odo­hráva pre­važne v tatrans­kých ete­ri­é­roch… či ale niečo točili aj v chate Kam­zík — neviem (?)

  • Starotatranec píše:

    Áno, názov toho filmu neviem presne, preto som aj váhal.Môže to byť aj “Anděl na horách”. Určite tam hral Marvan.Ale pamä­tám si iste scénu z tej chaty. Nebola dlhá, možno nie­koľko desia­tok sekúnd.Ešte sa mi “vrá­tila” pamäť: neviem, či v tom filme nebý­vali tí odbo­rári v Morave, v Tatrans­kej Lomnici.Možno by to chcelo ove­riť v neja­kej video­po­ži­čovni. To pre tých skalných…

  • Starotatranec píše:

    Upres­ne­nie prís­pevku č.4:
    Záj­dite na adresu http://www.cfn.cz/detail_film.php?2998 (418 x).
    Tam si nalis­tujte položku Exte­ri­éry. Niečo tam bude!

  • Ďaku­jem za link — bol som tam už dáv­nej­šie, ale nič o chate Kam­zík som tam nena­šiel…
    Pre­lis­to­val som knihu Jaro­slav Mar­van vypra­vuje (1975) — síce len povr­chne — teda iba kapi­tolu, kde spo­mína na fil­mo­va­nie v Tat­rách. Pozrel som DVD Anděl na horách, no ani tam žiadna zmienka o Chate Kamzík.

  • Velmi pekna spo­mienka, ktoru som si z chuti pre­ci­tal… Vie nie­kto upres­nit kde presne by som pozos­tatky tejto chaty nasiel? Ak som to spravne pocho­pil malo by to byt nie­kde medzi stu­de­no­vod­skym vodo­pa­dom a Rai­ne­ro­vou cha­tou nie­kde na cer­ve­nej znacke, alebo na modrej?

  • Starotatranec píše:

    Zdra­vím Ťa, Peter,
    Tvoj pre­po­klad je cel­kom správny, len ho tro­chu upres­ním, tak odzadu: Rei­ne­rova chata slú­žila za slávy Kam­zíka ako jeho sklad na uhlie.Inak pove­dané: Kam­zík stál od nej asi 10 met­rov. Ešte teraz tam vidno pôvodné skalné pod­lo­žie stavby. Dnes sa to miesto ofi­ciálne nazýva “Sta­ro­les­nian­ska poľana”. Stopy po chate pomaly zakrýva zem…

  • Starotatranec píše:

    Naj­vyš­šie polo­žená úzko­roz­chodná záhada?
    Dnes som čírou náho­dou zablú­dil na dole uve­denú adresu. Netýka sa Chaty Kam­zík ale želez­nič­ných tratí na Slo­ven­sku. Samoz­rejme, že nie sú vyne­chané ani úzko­roz­chodné želez­nice vo Vyso­kých Tatrách.Ale tá jedna, či dve o kto­rých chcem hovo­riť sú, či vlastne (Zmiz­nuté stavby) boli mimo­riadne zvláštne.
    Poďme teda k veci — a to na Skal­naté Pleso: Autor článku najprv dôsledne opi­suje a aj rozk­res­ľuje úzko­roz­chodnú, pomerne krátku trať, ktorá bola určená na pre­pravu ťaž­kých tech­no­lo­gic­kých die­lov z hor­nej sta­nice visu­tej lanovky na Astro­no­mický ústav SAV a podobne. Tá slu­žila done­dávna pre potreby astro­nó­mov ale iste aj na účely údržby lano­vej dráhy. No to nie je všetko v tejto loka­lite. Poďme ešte vyš­šie: kto si pamätá, že na pra­vom úbočí Skal­na­tého Plesa, v pod­state pod Hun­cov­ským ští­tom bol do neja­kého času (asi do r.1970) na koľaj­ni­ciach (!) stredne veľký želez­ničný, nákladný vagón? Bol uchy­tený o lano, čias­točne pohyb­livý po koľaj­ni­ciach, kolmo na vrs­tev­nice. A na čo tam bol tento nezmy­sel? Možno pomô­žem auto­rom spo­mí­na­ných člán­kov. Tá hľa­daná “úzko­roz­chodná želez­nička” bola zrejme apa­ra­túra na napí­na­nie neja­kých lán alebo vodi­čov. Do úvahy pri­chá­dza ako prvé vyso­ko­na­pä­ť­ové troj­fá­zové vede­nie, ktoré sme­ruje na Lom­nický štít a v spo­mí­na­nom mieste má posledné pod­pery. Druhá, menej prav­de­po­dobná mož­nosť by sved­čila o napí­naní lán akejsi malej ser­vis­nej lanovky, ktorá bola tiež pred časom zave­sená nad samot­ným Ple­som.
    Dnes už tento vagón — mon­štrum — nestraší v úbočí. Zrejme odvie­dol kus poc­ti­vej práce.Zostalo po ňom len pár hrdza­vých stôp a veľká otázka: Čo tam robil?
    Uví­tal by som, keby sa našiel nie­kto, kto vie o pôvode a poslaní tohto exponátu.A pre skal­ných nako­niec adresa: http://rail.sk/arp/slovakia/history/h253.htm

  • Mám foto­gra­fie z demo­lá­cie zákla­dov chaty Kam­zík, ktorá sa usku­toč­nila v auguste 2006.

  • … a ste ochotna ich poskyt­nut na zve­rej­ne­nie na tomto blogu? … pri­pradne napi­sat ku nim komen­tar? a to cele zadarmo? ;-)

  • Starotatranec píše:

    Pre Vierku
    pod­po­ru­jem Orla: Vierka zve­rej­nite tie foto­gra­fie tu tomto Blogu. Môžu byť veľmi zaujímavé .

  • Michal píše:

    Zdra­vim … krásný člá­nek, a co se stalo, že bylo nutné chatu Kam­zík zbou­rat? Nikdo se o ní nesta­ral a zchát­rala? Nebo snad vyho­řela? Cha­lupy na takto frek­ven­to­va­ných mís­tech snad končí jen něja­kou nešťast­nou tra­gé­dií ne?

  • jojo píše:

    Mate pravdu Michal

  • Práve som sa vrá­tila z lie­če­nia v Tatrans­kej Kot­line. Boli sme sa pozrieť na Hre­bie­nok a chcele som si pozrieť Kam­zík. S ľútos­ťou som kon­šta­to­vala, že už je iba v mojich spo­mien­kach. Zasta­vili sme na Rai­ne­ro­vej a potom na Bilí­ko­vej chate a spo­mí­nali. Boli sme tam ako vyso­koš­ko­láci v roku 1963. Nikto z pacien­tov si na ňu už nepa­mä­tal, asi si mys­leli, že mi už pamäť neslúži. A tak som si ju teraz doma vyhľa­dala. A tiež pozrela staré foto­gra­fie z mla­dých liet.

  • Ady píše:

    Chatu Kam­zík si pamä­tám ešte ako chla­pec, kedy som s rodičmi začal cho­diť do Tatier, nejako v roku 1974. Viem že fun­go­vala , bolo tam rušno doslova vir­var. Že exis­to­vala aj nejaká Rai­nerka, tom som ani neve­del, zrejme vtedy slú­žila iba ako šopa. Neviem prečo bolo chata Kam­zík zru­šená, iba si pamä­tám jed­ného leta , že už tam boli iba roz­va­liny. Veľká škoda , lebo bola naozaj pekná a určite aj užitočná.Myslím si , že na poľ­skej strane Tatier by niečo takéto nedo­pus­tili a ešte by z toho uro­bili atrak­ciu s rekla­mami možno až v Gdaňsku. Aspoň tie kamenné základy tam mohli nechať na pamiatku. Apro­pos, komu bol potrebný z nich kameň ?… Tat­rám by pomohlo žiaľ asi len to , keby sa hra­nica Poľ­ska z Oravy, Lip­tova a Spiša posu­nula, tak cca 20 km južnejšie.

  • Martin píše:

    Chatu Kam­zik si nepamatam,som 79 rocnik.Ja som vlastne ani neve­del ze takato chata bola v Tatrach.Este ze je ten internet.A je mi to velmi luto,ze som ju nepoznal,lebo podla fotiek musela byt velmi pekna.Som z juz­neho Slovenska,Tatry velmi milu­jem a vsetky Tatranske chaty mam pobehane.Aj teraz tam poj­dem aspon na predl­zeny vikend a hned sa poj­dem pozriet,kde bola chata Kamzik.

  • Martin píše:

    Ady mate pravdu,20km by stacilo.My si tu nevieme nic vazit.Vsetko treba znicit,lebo nie­komu s toho klapne nieco do vacku.Aj ta visuta lanovka na Skal­nate pleso?Vsak to bola prva lanovka na svete a vazime si to?Nie,my to znicime,lebo tam nie­komu asi zavadzalo.Smutne!

Pridaj komentár

Vaša E-adresa nebude zverejnená.Vyžadované polia sú označené *